3.03 Communicatie – actief informeren – premediation – social media


social mediaVoorafgaand aan de beslissing het gesprek aangaan met de burger heeft een aantal voordelen. De burger wordt gehoord, voelt zich gehoord en bespaard de gemeenschap een aanzienlijke hoeveelheid kosten aan bezwaarprocedures.

Daarom willen wij dat bij een verandering in uw omgeving de gemeente u actief informeert. Niet alleen in de lokale krant, maar ook via de social media, internetkranten, nieuwsbrieven en soms ook gewoon actief een brief sturen. En als u het er dan niet mee eens bent dat de ambtenaar zelf even contact met u opneemt om met u te praten kijken of het probleem zonder juridische weg op te lossen is.

Wist u dat er voor Aalsmeer eindelijk een app is die u informeert wat er in uw gemeente gebeurd. Dit was een verkiezingspunt van HAC.

Waarom is HAC over dit standpunt wel hardnekkig? Het gaat namelijk om uw leefomgeving, uw belang. Dat mag niet over een nacht ijs gaan. Communiceert wat je wijzigt en waarom, en niet alleen dat er iets gaat wijzigen.

En als u dan vragen heeft moet dat dan perse schriftelijk? Is het niet de normaalste zaak van de wereld dat je tegenwoordig met de overheid kan appen? Of via de website kan chatten? Dat u een duidelijk schriftelijk antwoord krijgt? Op dit moment moet u namelijk voor simpele vragen helemaal officieel via de juridische route vragen stellen. Niet dat de ambtenaar dan met u meedenkt. Nee deze gemeente is helemaal gejuridiviseerd.

Daarom zegt HAC: Actief informeren, een chatfunctie met de gemeente, communiceren wat je wijzigt en gebruik alle communicatiemiddelen dus ook de social media.